Vyhľadávanie


REKLAMA:

    BannerFans.com

O CARBÓNE

 

WEBAREAL.SK

O carbóne

Čo je uhlíkové vlákno (carbón) ?
Uhlíkové vlákno, alebo uhlíkovým vláknom vyztužený plast, je kompozitný materiál vyrobený z dlhých vlákien grafitického uhlíku, ktoré sú kombinované s epoxidovou živicou. Vlákna sú neuveritelne tuhé a pevné, zatial čo živica je veľmi lahká a tvarovatelná. V kombinacii týchto dvoch materiálov vzniká materiál, ktorý má konštruktérmi velmi žiadané vlastnosti.

Carbón je teda uhlík-epoxidový kompozit, ktorý má pri rovnakej pevnosti ako legovaná oceľ asi päťkrát menšiu hustotu. V porovnaní s duralom, ktorý má takmer dvojnásobnú hustotu, je uhlíkový kompozit takmer tri razy pevnejší. V porovnaní s kovovými materiálmi sa karbón líši vynikajúcimi únavovými vlastnosťami. Čo to znamená v praxi? Trhlina, ktorá vzniká namáhaním v kovových materiáloch sa ďalej šíri po hraniciach zŕn, pričom neskôr vznikne únavový lom. V karbóne (kompozit – zlúčenina z viacerých chemických prvkov) sa tieto lomy zastavia na najbližších vláknach. Samozrejme, že tento materiál nie je nezničiteľný, a tak pri veľmi vysokých silách pôsobiacich na tento kompozit, dochádza podobne ako u kovov, že sa jednotlivé vlákna začnú oddeľovať – vlákna sa trhajú a dôjde k delaminácii. Najznámejšie a najrozšíreniejšie vlákno je uhlíkové. Výroba týchto vlákien je veľmi náročná. Celkovo môžme zhrnúť, že karbón - kompozit, má široké spektrum nielen v oblasti priemyslu, ale aj v modelárstve, športe a iných odvetví. Rámy rôznych tenisových rakiet, rámy lukov, materiály lyží, snowboardov, surfy či dokonca aj stožiare plachetníc sú vyrobené z takéhoto kompozitu !!! 

 Ďalším používaným vláknom je syntetické aramidové, známe pod menom KEVLAR (registrovaná známka koncernu DuPont). V lamináte ho je možné rozoznať podľa žltej farby. Má však nízku hustotu a malú pevnosť v tlaku. Avšak typ KEVLAR 29 má lepšie vlastnosti, a pevnosť. Využíva sa hlavne v nepriestrelných vestách, prilbách, štítov vo vojenskom resp. policajnom obore. Cena aramidových vlákien je podobná ako u uhlíkových, avšak oproti uhlíkovým vláknam majú tieto aramidové vlákna nevýhodu pri opracovaní. Tj. horšie sa strihajú, režú, vŕtajú, brúsia.
 

Samozrejme, že nemôžeme vynechať automobilový šport, kde sa karbón využíva hlavne v F1, ďalej v rally súťažiach (WRC) nielen ako obklad v interiéri, ale aj ako samotné body-kity, resp. časti karosérie vozidla. I napriek vyššej cene, ktorej výška je odrazom technológie výroby a spracovania tohto materiálu, karbón plní svoju účelnosť a kvalitu použitia vďaka hlavne svojej tuhosti a super ľahkej hmotnosti. No a čo dodať z hľadiska tuningu? Karbón skoro každému upravenému autu dodáva jedinečný vzhľad. 
 

 


WEBAREAL.SK
Tvorba webových stránok zdarma Webnode